20 Ağustos 2011 Cumartesi

17. Mini anket sonuçlandı!


Merhaba,

Bir anket daha bitti ve üzerine saatlerce konuşulabilecek bir konu ile karşı karşıyayız.
Yakın çevrenizde kitap okumaktan hoşlanmayan/zevk almayan/nefret eden kişiler var mı?
Ankete toplamda 39 kişi katılmış.
35 kişi var
4 kişi yok, demiş.

Açıkçası benim çevremde doğrudan "Ben kitaplardan da onları okumaktan da hiç hazetmiyorum" diyen kimse yok. Elbette herkesin kitaplardan aldığı keyif farklıdır fakat bu kadar net bir söylemi benimsemiş kimsecik yok yakın çevremde. Çok sevmeyenler var. Çok vakit ayıramayanlar var. Sevdiğini söyleyip hiç okumayanlar var.

Önce şuradan başlayalım bence. Bir insan neden kitap okumaktan zevk almaz? Birçok yanıt vermek mümkün. İyi kitaplar okumamıştır daha önce, çok zevk aldığı başka bir tutkusu vardır ve kitaplar onun yanında sönük kalır, sıkılgan bir yapısı vardır...
Peki bir insan neden kitap okumaktan nefret eder? Açıkçası ben hiç böyle bir insanla tanışmadığım için sadece varsayımlar üzerinden gidebilirim. Öncelikle neden böyle bir şeye nefret besler insan, bilemiyorum. Belki de nefret edenler var ama dile getiremiyorlar. Garip ama.

Önyargılı olmak kötü, ihtimalleri bir anda yerle bir edebiliyor. Ben bu konuda çok dikkatli davranmaya çalışıyorum. Bu durumda, kitaplardan hoşlanmayan birini kötü diye yargılayamazsınız, ya da ilişkinizi bunun üzerinden şekillendiremezsiniz. Ama açıkçası, hayatınıza dahil ettiğiniz kişilerde de belli özellikler aramak son derece doğal. Yoksa önümüze her gelenle arkadaşlık yapardık, sevgili olurduk. Bu nedenle, kendi adıma, şöyle diyebilirim ki kitap sevmeyen bir kişinin gözümde kitap sevenden daha düşük bir değeri olmaz. Elbette ben tanıdıklarımla oturup sabah akşam kitaplardan konuşmuyorum ama işte o kitaplardan hoşlanmayan kişyle büyük olasılıkla çok ortak yönümüz olmayacaktır, konuşacak konu bulamayız ve sessizliğe mahkum kalırız. Böyle olmayadabilir elbette, benimki sadece bir tahmin.

Neyse, üzerine yazması çok zor bir konuymuş bu. Sonuçta kitap sevmeyenler de elbette keyif alacakları başka bir şeyler bulmuşlardır.

Kısacası kitap sevenler iyi insan sevmeyenler kötü insana indirgememek lazım ama insan kitap sevmeyenlere de şaşmadan edemiyor.

Bi' deneseler severler bence.

3 yorum:

  1. bir arkadaşım kitaplardan nefret ediyor (kendisi tiyatro oyuncusu). sinemayla uğraşan bir başka arkadaşım kitapları anlayamadığını, görselliğe önem verdiğini söyleyip durur. kitap sevmeyenlerin çeşitli nedenleri var. bu nedenler anlayışla karşılanabilir. ama bir şeyi hiç anlamıyorum: kitap okuyan insanları elitist bir davranış içerisinde görüp onlara karşı bir tür kompleks içine giren insanları. kitap okuyan insanlara artist misin sen, kime hava yapıyorsun, kitap okuyunca şöyle mi olacak böyle mi olacak vesaire sorular soran, aşağılamaya çalışan insanlar da var. kitap sevmeyen insanları kötü insana asla indirgemem ama bahsettiğim türden insanlardan mümkün olduğunca kaçıyorum ya da onların bana davrandığı gibi davranıyorum onlara karşı.

    YanıtlaSil
  2. Kesinlikle haklısın, aklıma gelip bir türlü yazamadıklarımı çok güzel bir şekilde ifade etmişsin (: Bahsettiğin türde insanlardan kesinlikle uzak durmalı, onlara bir şeyler anlatmaya çalışacağım diye kendini yormakla kalırsın.

    YanıtlaSil
  3. kitaba ilgi çocuklukta başlıyor. henüz okuma yazma çağına gelmemiş bir çocuk ebeveyni tarafından kitapla tanıştırılmışsa o çocuğun ileride kitapsever-kitapokur bir yetişkin olmaması imkansız gibi..hiç unutmam bir öğretmenimiz vardı; her derse bir çanta dolusu kitapla gelir,her kitaptan seçtiği paragrafı okur, sonra diğer kitaba geçerdi. ders sonunda listelediğimiz kitaplardan en az birini okumak için okul çıkışında ya kitapçının ya kütüphanenin yolunu tutmuş olurduk. öğretmenlerin de bu işte payı büyük diye düşünüyorum :)

    YanıtlaSil